Procedure ved klage over censor

Hvis der findes anledning til at klage over en censor, skal klagen være begrundet og fremsendes på vegne af institutionen. Klagen skal derfor fremsendes via en person med en ledende stilling på universitetet eller en juridisk enhed på universitetet.
 

Det vurderes, at studerende ikke har adgang til at klage over en censor til censorledelsen. Studerendes klager fremsendes til og behandles af universiteterne.

Universiteterne har, jf. Censorbekendtgørelsen, bek. nr. 920 af 4.7.2024, § 9, adgang til at indstille en censor til afbeskikkelse til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen (UFS). Det er dog i praksis en forventning, at UFS vil høre censorformandskabet i forbindelse med behandling af indstillingen.

Procedure ved klage over censor 

  1. Universitetet kan klage over en censor, hvis censor vurderes ikke at leve op til faglige krav, dekorumkrav, god censorskik eller lignende.
  2. En begrundet klage over en censor sendes til censorsekretariatet via institutleder, studieleder, anden relevant chef eller den relevante juridiske enhed for institutionen. Klagen behandles som en officiel henvendelse fra det pågældende universitet.
  3. Har klagen en karakter, der forudsætter behandling efter universitetsuddannelsernes eksamensbekendtgørelses § 30 (fejl eller mangler ved prøver), behandles klagen i første omgang af universitetet, herunder fx indhentning af udtalelse fra censor. Når klagen er færdigbehandlet meddeler universitetet afgørelsen til censorformandskabet, der herefter kan tage stilling til evt. sanktioner over for censor, hvor censor har været årsag til fejl eller mangler ved bedømmelsen af en prøve.
  4. Har klagen en karakter, hvor der ikke er implikationer i forhold til evt. omprøve eller lignende, behandles klagen af formandskabet.
  5. Klagen skal som minimum indeholde en udtalelse fra eksaminator. Klagen kan evt. vedlægges klage eller kommentarer fra evt. øvrige medbedømmere og den/de studerende.
  6. Afsender kvitteres for modtagelse af fremsendte klage med meddelelse om, at den indklagede vil få forelagt klagerne, hvorefter formandskabet vil træffe en beslutning.
  7. Klagens karakter vurderes i forhold til alvorligheden i klagen. Skønnes det, at klagen har en karakter, som bør udløse en karantæne for censor i forholdt til kommende prøver (allerede allokerede eller kommende allokeringer), kontaktes UFS med henblik på at sætte beskikkelsen i bero, mens styrelsen undersøger, om der er grundlag for at bringe beskikkelsen til ophør, jf. Censorbekendtgørelsen, bek. nr. 920 af 4.7.2024, § 9, stk. 3.
  8. Censor forelægges klagen og bedes kommentere denne inden for to uger fra modtagelsen.
  9. På baggrund af klagen og censors kommentarer til denne beslutter censorledelsen ved forperson og relevant næstforperson (dvs. kontaktcensor for det pågældende universitet), hvordan klagen afgøres.
  10. Afgørelserne falder inden for tre hovedkategorier:
    1. Afvisning af klagen
    2. Formandskabet udtaler kritik af censor
    3. Censor indstilles til afbeskikkelse, jf. pkt. 12 nedenfor.
  11. Afgørelsen meddeles direkte til censor, mens klager(e) meddeles afgørelsen via den kontakt, der har fremsendt klagen.
  12. Besluttes det at indstille censor til afbeskikkelse, fremsendes en begrundet indstilling vedr. dette til UFS, jf. Censorbekendtgørelsens bestemmelser, jf. ovenstående. Censorledelsen orienteres i tilfælde af indstilling til afbeskikkelse.